Jak sestavit profil zákazníka

Znát dobře svého zákazníka je klíčem k úspěchu nejen v direct mailu, ale celém marketingu. Pokud pochopíte, kdo klient je, jak myslí a co dělá, máte téměř vyhráno. Na co všechno ale při sestavování persony myslet? 

Ideálně na všechno. Jak vypadá, kdy vstává, jestli snídá, co si dává na oběd a kdy večer ulehá k televizi. Jednoduše řečeno: zákazník se musí stát Vašim nejlepším přítelem.

 

Persona – jak ji vytvořit

  • Jméno – Anička Nerozhodná nebo Karel Důležitý ? Ihned budete všichni vědět, o kom je řeč a jaký je.
  • Osoba- Je to muž, žena nebo dítě?  Kolik je mu let? Jak přesně vypadá? Nebojte se kreslit nebo fotit.
  • Osobnost- Jaké má dobré a špatné vlastnosti, co jeho priority? Je to pesimista nebo pohodář, jak řeší problémy? Záleží mu na názoru druhých nebo je to samorost?  Má vlastní názor nebo se nechá ovlivnit?
  • Rodina - Svobodný, v manželství nebo rozvedený? Má děti? Kolik, jak jsou staré?
  • Práce- Kde pracuje a co přesně tam dělá? Kolik si vydělá? Jak vypadá jeho rozvrh, pracuje v kanceláři nebo v terénu? Kdy má čas na vyřizování záležitostí?
  • Koníčky a volný čas- Kolik má volného času a jak ho tráví? Jaké jsou jeho koníčky? Vyhledává společnost nebo je nejšťastnější sám? Žije raději online nebo offline?
  • Lokalita - V jakém městě/vesnici bydlí, má byt nebo rodinný domek? Vyhledává ruch velkoměsta nebo má raději klid přírody? 
  • Denní režim- Jak vypadá jeho normální den? V kolik vstává, kdy chodí z práce a jak tráví večer?
  • Komunikace- Snaží se vyjadřovat na úrovni nebo mluví tak, jak mu zobák narostl? Je to mluvčí nebo se nerad projevuje na veřejnosti? Jaká věta by ho vystihovala? Odkud čerpá informace – má raději internet, knihy nebo noviny?

Je docela logické, že u Vás nenakupuje pouze jeden typ zákazníka. Proto person budete asi tvořit taky více. Zaměřte se hlavně na ty, které pro Vás mají největší smysl. A jak taková persona může vypadat?

 

Petr Aktivní

free man

Petrovi je 25 let, je svobodný, pracuje rukama (ne proto, že musí, ale proto, že chce) a bydlí v podnájmu se spolubydlícím. Rád cestuje, poslouchá hudbu a sportuje – nejraději má tenis. Ve volném čase navíc organizuje fotbalové zápasy se sousední vesnicí a zábavu pro kamarády. Pokud to jde, je od rána do večera venku, zkouší nové věci a nebo bojuje za lepší svět. Nemá rád stereotyp v životě, dlouho nevydrží na jednom místě a snadno se nadchne pro věc. Je přátelský, vždy pozitivně naladěný a otevřený novým věcem.

 

Martin Velkolepý

entrepreneur-593358_640Je mu lehce přes 30 let, není ženatý, ale také nežije sám. Bydlí na okraji většího města v rodinném domku s udržovanou zahradou a denně dojíždí do práce – nadnárodní společnosti, kde pracuje v managementu. Je těžké ho zastihnout na jednom místě – jezdí hodně za klienty, je furt na telefonu nebo řeší obchody. Má kolem sebe rád společnost, je vždy středem pozornosti, rád se poslouchá a někoho přesvědčuje o své pravdě. Na sobě, koníčcích ani trávení volného času nešetří – rád se občas rozšoupne, na druhou stranu myslí také na výhodné investice.

 

Jana Starostlivá

mother with kid

Jana je mladá maminka, která bere péči a výživu svého dítka hodně zodpovědně. Aktivně si na internetu vyhledává informace a konzultuje je jak s lékaři, tak také s ostatními na internetu (hlavně na mimibazaru a facebooku). Často se schází také s jinými maminkami a lidmi, kteří mají v životě podobné hodnoty. Přes den ráda navštěvuje cvičení a podniky s dětským koutkem, večer se věnuje také manželovi. Denně pro rodinu vaří a rozhoduje o chodu domácnosti.

 

Máte ještě nějaké otázky nebo Vás zajímá konkrétní situace? Dejte nám vědět na info@listonoska.cz nebo si rovnou kampaň objednejte.

 

Další díly miniseriálu o direct mailu: